"לא נוכל לסייע לכולם": באוקראינה חוששים מחורף ללא חשמל

שלמה ריזל No Comments on "לא נוכל לסייע לכולם": באוקראינה חוששים מחורף ללא חשמל

ב"פדרציית הקהילות היהודית של אוקראינה", שמאגדת את 180 הקהילות היהודיות במדינה, אומרים שמדובר באחד האתגרים הגדולים ביותר מאז פרצה המלחמה: "האתגר של החורף הקשה באוקראינה ללא חשמל מדיר שינה מענינו והחשש הוא שלא נצליח לתת מענה לכולם"

צילום: Chen Leopold/Flash90
21:55
27.04.24
קובי פינקלר No Comments on מכה קשה לטרור: צה"ל חיסל מחבל בכיר בלבנון

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

באוקראינה מציינים היום (שני) 250 ימים לפריצת המלחמה העקובה מדם עם רוסיה – והחשש הגדול הוא מפני המחסור מחשמל וגז שכבר מורגש היטב בבירה קייב וכמעט בכל עיר באוקראינה. זאת, לאחר שבשבועות האחרונים הגבירו הרוסים את התקיפות על תשתיות אזרחיות ובהן תחנות כוח המייצרות חשמל – כולל גם בערים במערב אוקראינה שלא היו נתונות לירי טילים עד כה.

החורף כבר מורגש היטב באוקראינה והשבוע הטמפרטורה בחלק מהערים צפויה להגיע ל-0 מעלות צלזיוס ואף לכמה מעלות מתחת לאפס.

לדברי הרב שלום גוטליב, רב העיר ושליח חב"ד במיקולאייב שמופגזת ללא הרף ונותקה חלקית מחשמל ומים, "אנחנו נערכים ומתכוננים לחורף מאתגר. נספק הרבה תנורים ועצים להסקה, כי במקלטים רבים החימום הרגיל לא עובד והם נעזרים בתנורים עם עצים. אנחנו עובדים על רכישת ואספקת גנרטורים, כי כבר כעת יש תקלות בחשמל. במקביל, אנחנו מסייעים לאנשים בתשלומים של חובות לחברת החשמל המקומית, כדי שיחברו אותם שוב לחשמל והם יוכלו להתחמם. נספק גם הרבה שמיכות וביגוד חורפי שיסייע לאנשים להתחמם. צוות של הקהילה עובר בבתים של יהודי העיר ומתקן את זגוגיות החלונות שהתנפצו מההפצצות וכן דלתות שנעקרו ממקומן מהדף – וזאת כדי למנוע מהקור להיכנס פנימה".

גם שליח חב"ד הרב שאול הורביץ, רב העיר ויניצא, עושה ככל יכולתו להשיג גנרטורים. האתגר שלו כפול: מלבד הניסיון להשיג שעות אור וחשמל לביתו הפרטי, למרכז הקהילתי ובית הכנסת שלו, הוא מאכלס גם עשרות משפחות של פליטים בבית הספר היהודי 'אור אבנר' בויניציא. "אנחנו מנסים להשיג גנרטורים, כי יש פה הרבה הפסקות חשמל. המטרה שלנו היא לאפשר כמה שיותר אור ובעיקר חימום כדי שאנשים לא יקפאו חלילה".

ב"פדרציית הקהילות היהודית של אוקראינה", שמאגדת את 180 הקהילות היהודיות במדינה, אומרים שאכן מדובר באחד האתגרים הגדולים ביותר מאז פרצה המלחמה: "אנחנו מציינים 250 ימים למלחמה הנוראית הזו, שבה קיפחו את חייהם רבבות אוקראינים חפים מפשע ונראה שהיא רחוקה מלהסתיים. עברנו כל כך הרבה אתגרים וקשיים, אבל האתגר של החורף הקשה באוקראינה ללא חשמל מדיר שינה מענינו והחשש הוא שלא נצליח לתת מענה לכולם. אנו מנסים לסייע לבתי הכנסת ולמרכזים הקהילתיים ברכישת גנרטורים ונציגים שלנו עושים עבודה לוגיסטית קשה ומבצעים רכש בכל המדינות הסובבות את אוקראינה בגלל שלא ניתן למצוא פה גנרטורים. החשש הוא שרבים ימותו מקור חלילה", אומר הרב מאיר סטמבלר יו"ר ה"פדרציה" ושליח חב"ד. עוד לדבריו "בכל התקופה האחרונה אנחנו מתעסקים בנושא הזה מסביב לשעון ופונים לקרנות, ארגונים ואנשים פרטיים מסביב לעולם בבקשה לעזור לנו וב"ה יש כבר ארגונים שגילו רצון לעזור ואנחנו מברכים אותם על כך".

לדברי מנכ"לית הפדרציה אלינה טפליצקי: "ברור שלא נוכל לחלק גנרטור לכל משפחה יהודית כדי לחמם את ביתה, אבל במהלך השבועות הקרובים נחלק לעשרות אלפי בתי אב יהודיים מטענים ניידים מיוחדים שבהם יש תקעים לחיבור מוצרי חשמל – כדי שיהיה להם עוד כמה שעות של חימום ואור. נחלק גם תנורים, שמיכות וביגוד חם – ונשמח לכל תרומה לרכישת הציוד ולהעברתו הלאה ליהודי אוקראינה".



0 תגובות